Ratkaisuja

Kuten jo edellisessä artikkelissa kerroin, on ratkaisuja tehty. Tosin monesti tuntui, että hulluksi tässä tulee ja jonkunlaisen jakomielitaudin oireitakin esiintyi. Pallottelin pitkään sen umpikaapin ja pakettiauton välillä ja loppujen lopuksi käytyäni ystäväni kanssa katsomassa erinäisen määrän niitä umpikaappiautoja, päätin pudottaa senkin pois. Jos alusta on hyvä, kaappi on ihan kolhittu ja toisinpäin. Tai sitten kilometrejä oli niin paljon, että isompaa remppaa olisi ollut edessä. Yksi huomion arvoinen asia oli myös se, että mitä pidempään sellainen ”työauto” on seissyt, sen enemmän siellä on ruostetta pohjassa ja muutakin korjattavaa. Ne kun on tehty ajettaviksi ja ajamattomuus ”tappaa” ne. Tuli koeajettua jos minkälaista vehjettä. Koska sinne kaappiin olisi pitänyt rakentaa eristeet, tiivistää se ja kattokin olisi ollut pakko esim. pellittää, koin sen olevan liian työlästä loppupeleissä. Eikä vähiten se, että oikean pelin löytäminen oli miltei mahdotonta, koska korkeuskin piti olla riittävä. Matalia löytyi kyllä, mutta korkeita ei kovin montaa.

Eli se tulisi olemaan pakettiauto, mahdollisimman suuri sellainen. Jälleen päivä- ja viikkokausia surfailua autoja myyvillä nettisivuilla, kävinpä jopa euroopan sivuillakin, ennenkuin päädyin kolmeen vaihtoehtoon: Mersun sprintteri, Ivecon daily tai Volkkarin crafteri.

Syyt miksi päädyin pakettiautoon, olivat yksinkertaisia. Pakettiautolla matkustaminen on kohtuullista kustannuksiltaan. Vaikkapa laivassa on eri asia mennä isolla pakulla kuin umpikaapilla, vaikka se olisikin kevytkuorma-auto. Toiseksi käyn keikoilla paikoissa, joissa eivät tiet ole aina asfaltoitu ja mutkat saattavat olla tiukkoja, kääntöpaikat vähissä ja tilat muutenkin rajalliset. Pakuja löytyy ja kohtuullisessa kunnossa oleviakin jonkun verran.

Siispä pakujen metsästykseen! Seulottavaa oli paljon ja mietin mitkä ovat ne mulle tärkeät asiat siinä pakussa: 1. sen pitäisi olla pitkä ja korkea, eli mahdollisimman monta metriä tilaa sisällä ja korkeutta riittävästi täyttämään matkailuauton vaatimukset rakentamisen jälkeen. 2. kohtuulliset kilometrit eli ei yli 200 000 km mittarissa, jottei heti ensimmäisenä tarvitse tehdä 5000 € edestä remonttia. 3. Kolaroimaton, tämä ei ole todellakaan helppo homma, sillä yllättävän moni on kolaroitu ja se jätetään yllättäen kertomatta. 4. Huollettu ajallaan ja asianmukaisessa huollossa, eli korjattu tarpeen mukaan viat sekä kulumat ja öljyt vaihdettu myös säännöllisesti ajallaan. 5. paripyörät takana, tämä liittyy talviolosuhteissa ajamiseen sekä kantavuuteen. 6. Kevytkuorma-auto, tämäkin liittyy kantavuuteen, tällöin ei olla painojen kanssa heti ihan tapissaan ja näin myös tekniikka säästyy vähän. 7. Ei ikkunoita takaovissa eikä mieluusti liukuovessa eikä toisella puolellakaan. Helpottaa rakentamista ja ikkunat pitäis aina eristää. 8. webasto pitää olla moottorin lämmittämistä varten talviaikaan. 9. kahdet kohtuullisessa kunnossa olevat renkaat, koska jos heti pitää olla ostamassa 6 kpl renkaita vanteilla, on sekin reipas kulu heti lähtöön.

Siinäpä sitä olikin vaatimuslistaa ja voin kertoa, että ei ole helppo homma. Seuraavaksi kerron näistä, kuullaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *