Pakun metsästystä

Kun päätös on viimein tehty, pääsin vihdoin etsimään sitä oikeaa pakua mun tarpeisiin. Kävin katsomassa aika montaa pakettiautoa ja päätin myös, että käytän valitsemani pakut tarkastettavana eli jonkin sortin kuntokartoituksen haluan teettää ennen ostopäätöstä. Esimerkkinä voin kertoa, että näissä pakuissa on todella laaja hajonta kunnossa, mainonnassa, kilometreissä, huolloissa tai niiden puutteissa tai siinä, mitä ostajalle kerrotaan. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, miten mua kohdeltiin ostajana kun olin nainen. Oletus oli aina se, että en ymmärrä autoista yhtään mitään. En taatusti ymmärrä kysyä mitään tai katsoa mitään olennaista kun autoja kävin tarkistamassa. Mulle voi suoltaa jotain epämääräistä soopaa ja kuvitellaan, että se uskotaan kirkkain silmin. Tämä oli aika ikävää, joten tarkkana saa olla.

Yhdessä paikassa mulle annettiin koeajoon auto, jossa ei jarrut toimineet. Kehotettiin vaan polkasemaan pari kertaa kovaa. Voin kertoa, että ei näin! En uskaltanut ajaa sillä kuin kilometrin ja palautin auton myyjälle. Pyysin korjaamaan jarrut, jotta voin tulla oikeasti koeajamaan auton kunnolla. Tämä tapahtui ja seuraavan koeajon jälkeen totesin, ettei se auto ollut mua varten. Ylimaalaus oli ihan ok, mutta ilmeisesti auto oli ajettu rajusti kiinni jonnekin ja sitä oli hitsattu paljon, mutta tästä ei oltu kerrottu mitään. Maininta sivulauseessa, että auto oli ostettu Autovahinkokeskuksesta. Muistakaa siis pyytää historiatiedot omistajista ja kannattaa myös sijoittaa se 3-6 € siihen historiatietojan ottamiseen Trafista tai Rekkari-palvelusta. Samoin kuin pyytäkää huoltohistoria sieltä, missä auto on huollettu. Vikakoodiluettelo autosta on myös syytä otattaa huollossa, siitä käy monta asiaa ilmi. Auton käyttäminen kuntotarkastukesssa kannattaa. Se maksaa jotain 60-100 € ja on jokaisen euron arvoinen. Yhdessä autossa oli yli 70 vikakoodia jäähdyttimen paisuntasäiliön paineviasta, jotka oli jätetty huomiotta. Koeajon jälkeen mainitsin asiasta, jolloin myyjä sanoi unohtaneensa mainita asiasta ennen lähtöäni, että on joutunut lisäämään välillä jäähdytinnestettä kun se on vähän ruiskinut sitä ulos konehuoneeseen.

Yhdessä autossa sivuoven avaus paljasti takaovissa hurjan raon, oli sekin sitten ajettu kiinni jonnekin. Tarkkana saa tosiaan olla kun näitä käy kattomassa, milloin on takaovet rempallaan, jarruvalot ei toimi, liukuovet ei mene kiinni tai lukot ei toimi, Eli aika tarkkana saa olla.

No joka tapauksessa vihdoin löytyi sopivan oloinen kevytkuorma-auto Iisalmesta. Mulla on siis C-ajolupa kortissa ja näin ollen voin ajaa kaikkia tällä ajokorttiluokalla ajettavia kuorma-autoja. Tämä Iveco Daily oli C1 ajettava ja sitä sitten menin katsomaan. Suuret kiitokset tämän auton valinnasta kuuluu ystävälle, joka osasi katsoa oikeat asiat ja neuvoi sekä tarkasti auton puolestani. Tämänkin ostamisen kohdalla myyjälle ei ollut ihan selvää, että minä- nainen- olin ostamassa autoa itselleni, mutta mitäpä siitä. Pienen säädön jälkeen kaupat tehtiin ja pääsin hakemaan pakua! Puolen vuoden etsintä palkittiin ja nyt mulla on auto!

Tsemppiä kaikille en oikean aihion etsintään, mulla kävi tuuri kun jo puolen vuoden jälkeen oikea löytyi!

Jatkoa seuraa, kohta alkaa armoton laittaminen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *