Jipii, tänään hain pakun huollosta ja sen katolla on kuin onkin nyt tuuletin paikallaan!!! Mä oon tosi onnellinen tästä, koska olen odottanut tätä. Odotuksen syy on se, että pääsen projektissa harppauksen eteenpäin. Seuraavaksi siis työn alle lähtee lattia, johon mulla on jo rimat ja eristeet olemassaan.
Lattian eristämisen jälkeen pääsee laittamaan ovien eristeet ja sitten katon eristeet. Mulla olis aikaa parisen viikkoa laitella nää eristeasiat kuntoon ovien ja lattian osalta. Sitten olis sähköhommien vuoro. Olen siis sopinut sähkömiehen kanssa asennusasiat ja hän lupasi ottaa kopin tästä projektista. Sähköt on sellainen asia, mitä en tee itse. Ensinnäkin turvallisuusasia ja toiseksi tietysti tämä meidän lainsäädäntö, joka vaatii linsenssit ja asianmukaiset dokumentit sähköasennuksista matkailuautoksi muutoskatsastuksesssa. Niinpä varmistan, että asia on kunnossa näiltä osin. Sähkömies on myös katsonut pakuprojekteja jo muutoinkin, joten häntä kiinnosti ottaa tämä hoitaakseen ja sen hyvä se. Niinpä parin viikon kuluttua olisi vuorossa sähköjohdotuksia ja sitten pääsee uretaanin kanssa eristämään seinät ja katon loppuun.
Sähköt on sellainen osa-alue, jossa voisi tietysti itsekin vetää valmiiksi johdotuksia ja sähköputkituksia, mutta tästä sähkäri saa myös oivan referenssin tulevaisuutta ajatellen. Niinpä jätän tämän ammattilaiselle ja keskityn itse muuhun tekemiseen.
Seuraavaksi on tarkoitus myös käydä katsastuskonttorilla konsultoimassa asiasta väliseinän irroittaminen takatilan ja ohjaamon välistä. Kiinnostaa tietää, onko se rakennetta jäykistävä seinä? Tämä varmaan selviää soittamalla Ivecon maahantuojalle ja sen jälkeen hurautus konttorille selvittämään faktoja. Jos seinä on poikittain tukevaa/jäykistävää rakennetta, on siihen syytä asentaa jäykistäviä osia eli rautaa irroitetun seinän tilalle.Toinen mahdollisuus on leikata siihen keskelle reikä ja tehdä siihen kulkuväylä ohjaamoon poistamatta kokonaan väliseinää.
Helpoksi väliseinän poistamista ei ole tehty, sillä se on kiinni valtavilla teräksisillä pop-niiteillä. Voin kertoa, että niiden irroittaminen on p….stä. Kokeilin porata niitä pop-niittien poistamiseen tarkoitetulla poranterällä ja jos sen niillä tekee niin menee ikä ja terveys sekä hermot. Joten ajattelin lähestyä sitä rälläkällä ja jatkaa sitten poralla ja/tai lyödä ne tapit siitä keskeltä pois. Väliseinä vaatii muutoinkin työtä, koska ohjaamon puolella on tietysti hieno vaaleanharmaa verhoiltu seinämä, joka pitää irroittaa. Ja myös auton oma takatilan lämmitin on jokseensakin yhteydessä väliseinään – ehkä. Verhoilun irroittaminen saattaa vaatia jotain penkkien irroitusta tai muuta työlästä toimintaa, joten siihen pureudun sen tullessa ajankohtaiseksi.
Tästä on hyvä jatkaa, kuullaan taas!